Oplichters aan de lijn?

Oplichters aan de lijn

Infographic 'Oplichters aan de lijn'Een verkoper belt u met een zeer aantrekkelijk aanbod. Het gaat meestal om kortingsbonnen of cheques voor voordelige hotelkamers of reisarrangementen, kortingen op online aankopen, stalen van schoonheidsproducten of proefexemplaren van puzzelboekjes of tijdschriften.

Meestal stelt de verkoper zich amper voor en geeft hij weinig details over het aanbod. Soms stelt de verkoper voor om het product of dienst eerst uit te testen, gratis of tegen een kleine vergoeding. Op het einde van het gesprek belooft de verkoper u per e-mail een samenvatting van het aanbod te sturen. Die e-mail komt niet aan of komt soms terecht in uw ongewenste e-mailmap. Als u niet reageert op die e-mail, ontvangt u een factuur of soms al meteen een betalingsaanmaning van een incassobureau. Gek genoeg komt die e-mail wél in uw inbox terecht. Het bedrag is vaak hoger dan hetgeen afgesproken was per telefoon en ook als u betaalt, ontvangt u meestal niets.

Trouwens, zulke oplichters opereren quasi altijd vanuit het buitenland en houden geen rekening met de “Bel-me-niet-meer-lijst”. Consumenten die zich daarop inschreven om geen reclametelefoontjes meer te ontvangen, kunnen dus ook het slachtoffer worden van misleidende televerkoop.

Hoe kunt u een misleidend telefoontje herkennen?

Tijdens het telefoontje:

Maakt de verkoper zich bekend?

Een televerkoper is verplicht zijn identiteit en de onderneming waarvoor hij belt, kenbaar te maken aan het begin van het gesprek. Hij moet ook duidelijk maken dat het telefoongesprek bedoeld is om iets te verkopen. Doet de verkoper dat niet, wees dan op uw hoede en twijfel niet om hem ernaar te vragen.

Is het aanbod duidelijk?

Geeft de verkoper weinig informatie over de eigenschappen, de prijs of de duur van de overeenkomst, vraag dan zeker om meer details. Gratis aanbiedingen of proefpakketjes om het product eerst uit te testen, kunnen wijzen op een misleidend telefoongesprek.

Na het telefoontje:

Staat de televerkoper op de lijst van ondernemingen die al gemeld zijn?

Check zelf de naam van de onderneming die u opbelt op de lijst van ondernemingen waarover de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument al meldingen ontvingen. Wees uiterst voorzichtig met aanbiedingen van de ondernemingen die op die lijst staan. Staat de onderneming niet op de lijst, dan betekent dat niet dat het aanbod zeker veilig is: telefonische oplichters wisselen vaak van naam en het is mogelijk dat de FOD Economie nog geen meldingen heeft ontvangen over de televerkoper die u opbelde.

Heeft u een schriftelijke bevestiging ontvangen?

Een televerkoper is verplicht om u een bevestiging te sturen, per e-mail of per post. Die bevestiging moet u alle informatie geven over het aanbod en over uw herroepingsrecht. Stuur meteen een antwoord als u niet geïnteresseerd bent in het aanbod.

Heeft u geen bevestiging ontvangen? Kijk dan in de map met ongewenste e-mails. Staat de bevestigings-mail in die map, of heeft u helemaal geen e-mail ontvangen, dan is de kans groot dat het om misleiding gaat. Ook als u wel een bevestiging kreeg, maar de informatie in de e-mail summier en verwarrend is, kan het om telefonische oplichting gaan.

Is het incassobureau dat aanmaningen stuurt, wel erkend in België?

Een tijdje na het telefoongesprek of na de bevestigingsmail (als die is verzonden) ontvangt u een aanmaning van een incassobureau. U hoeft niet meteen te betalen, maar kan best eerst nagaan of dat incassobureau ingeschreven is bij de FOD Economie. U vindt de lijst van ingeschreven incassobureaus op de website van de FOD Economie. Is het incassobureau niet ingeschreven, dan mag het in België zijn activiteit niet uitoefenen. Gaat u niet akkoord met de aanmaning? Laat het hen dan zo snel mogelijk weten.

Wat kunt u doen als u een misleidend telefoonaanbod krijgt?

  1. U krijgt een telefonisch aanbod, maar u twijfelt? Neem het aanbod dan niet aan. Vraag eventueel waar u meer informatie kunt vinden voor u beslist.
  2. Twijfelt u over de echtheid van het aanbod of de eerlijkheid van het bedrijf dat u contacteert, raadpleeg dan de lijst van verdachte televerkopers en incassobureaus op de website.
  3. U heeft in de meeste gevallen een bedenktijd van 14 dagen vanaf het moment dat u de bestelling ontvangt, het zogenaamde herroepingsrecht . De onderneming moet u hierover informeren. Als ze u daarover niet informeert voor het moment van de levering, dan wordt de herroepingstermijn verlengd met 12 maanden (dus in totaal 12 maanden en 14 dagen).
  4. Meld het frauduleuze telefoongesprek zeker aan de FOD Economie via https://meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument  wanneer het bedrijf dat u belde zich in een ander Europees land bevindt.
  5. Als u slachtoffer bent geworden en een incassobureau eist een betaling, dan kunt u die betwisten per e-mail of met een aangetekend schrijven. Gebruik daarvoor de modelbrief van de FOD Economie. Een incassobureau kan u enkel vragen om te betalen, maar niet dwingen. Laat u niet intimideren.
  6. Is er geld van uw bankrekening gegaan zonder uw toestemming, contacteer dan zo snel mogelijk uw bank en betwist de domiciliëring. Voor een betwisting van een betaling via uw kredietkaart, kunt u terecht op www.mijnkaart.be

 

Bezoek de website van de FOD Economie voor meer informatie.

juli 17, 2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *